Zajęcia przygotowawcze do mobilności - Wspólna Przygoda Edukacyjna o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000216001 realizowanego w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. w ramach Programu Erasmus+ współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W ramach programu Erasmus+ dla szkół podstawowych w 2025 roku, szkoła organizowała zajęcia przygotowawcze dla uczniów zakwalifikowanych do mobilności zagranicznej. Zajęcia przygotowawcze>
Cel:
Zapewnienie uczestnikom odpowiedniego przygotowania do wyjazdu, zarówno pod względem językowym, kulturowym, jak i merytorycznym. Zakres: Językowy: Zajęcia z języka obcego (np. angielskiego lub języka kraju docelowego), aby umożliwić swobodną komunikację. Kulturowy: Informacje na temat kultury, obyczajów, historii i realiów życia w kraju docelowym. Merytoryczny: Przygotowanie do realizacji zadań projektowych, zapoznanie z celami i harmonogramem mobilności. Praktyczny: Informacje dotyczące zakwaterowania, transportu, opieki zdrowotnej i innych kwestii praktycznych. Formy:
Zajęcia przyjmowały formę warsztatów, spotkań informacyjnych, gier i zabaw edukacyjnych. Korzyści:
Zmniejszenie stresu i obaw związanych z wyjazdem.
Wzrost pewności siebie i samodzielności.
Lepsze przygotowanie do realizacji zadań projektowych.
Możliwość nawiązania kontaktów z innymi uczestnikami.
Maksymalne wykorzystanie potencjału edukacyjnego mobilności.
Zajęcia składały się z: 1. Zajęć językowych - prowadzonych przez nauczyciela języka angielskiego Panią Magdalenę Wachowiak. Zajęcia z języka trwały 10 h lekcyjnych. W ramach prowadzonego kursu językowego stawiano na praktyczne użycie języka i dlatego zajęcia obejmowały zarówno słownictwo codziennie jak i naukowe. Duży nacisk kładziono również na rozmowy w języku angielskim. Dlatego też program zajęć różnił się od tego na co dzień realizowanego w szkole i obejmował rozmowy między uczniami i odgrywane scenki. 2. Zajęć pedagogicznych – prowadzonych przez P.Hannę Wasilewską - Weiss. W ramach tych zajęć uczniowie odbyli 5 h lekcyjnych. Obejmowały one takie zagadnienia jak znalezienie się w nowym miejscu, dostosowanie się do życia w grupie i zespole, efektywne spędzanie czasu w pracy, metody walki ze stresem, a także godne reprezentowanie Polski na arenie międzynarodowej. 3. Przygotowanie kulturowe – prowadzone przez P. Ewelinę Wasiotę. Zajęcia kulturowe trwały 5 h lekcyjnych. Poznanie bogatej historii i kultury Grecji umożliwiło uczestnikom naszej mobilności lepsze skorzystanie z wyjazdu i poszerzenie swoich horyzontów kulturowych.
Przygotowanie językowe: 1. Kształcone sprawności językowe:
SŁUCHANIE wypowiedzi, dialogów, informacji zawierających podstawowe słownictwo, wyrażeń dotyczących własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia, gdy mówi się wolno i wyraźnie.
PISANIE krótkich prostych tekstów, np. pozdrowienia z wakacji; wypełnianie formularzy z danymi osobowymi, narodowością, adresem, np. w hotelowym formularzu meldunkowym lub formularzu wizowym.
CZYTANIE krótkich, prostych tekstów, informacji, nazw, prostych zdań, np. w ogłoszeniach, na plakatach lub w katalogach.
MÓWIENIE: porozumiewanie się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i ma pomóc w sformułowaniu wypowiedzi; zadawanie i odpowiadanie na pytania dotyczące życia codziennego, podstawowych potrzeb lub znanych tematów; użycie prostych zwrotów i zdań przy opisie miejsca zamieszkania i pochodzenia, rodziny, pracy, znajomych.
2. Wprowadzone funkcje językowe:
- Przedstawianie się,
- Usprawiedliwianie się,
- Zadawanie uprzejmych pytań, próśb,
- Zwracanie się do znajomych i nieznajomych,
- Dowiadywanie się i udzielanie informacji dotyczących wieku, adresu, narodowości, numeru telefonu, adresu e-mailowego, adresu strony internetowej,
- Przedstawianie zwyczajowych czynności i częstotliwości ich wykonywania,
- Opisywanie wydarzeń i osobistych doświadczeń z bliskiej przeszłości,
- Przedstawianie planów i zamiarów,
- Określanie daty, godziny, czasu trwania,
- Formułowanie powitań, pożegnań w krótkiej prywatnej korespondencji,
- Prośba o powtórzenia pytania, wyjaśnienie, przeliterowanie, sygnalizowanie niezrozumienia,
- Określanie miejsca, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot,
- Zasięganie informacji, dotyczących np. godziny odjazdu, drogi, podstawowych właściwości,
- Przedstawianie nieskomplikowanej charakterystyki osób i przedmiotów,
- Wyrażanie zgody, jej braku, preferencji, upodobań, oceny, porównania,
- Wysuwanie propozycji, zwracanie się z prośbą, udzielanie rad, proponowanie pomocy,
- Wyrażanie konieczności,
- Sygnalizowanie udziału w rozmowie,
- Wyrażanie odmiennej opinii.
Przygotowanie kulturowe Zakres tematyczny:
- Kultura i sztuka Grecji (kontekst historyczny),
- Prezentacje uczestników na wybrany temat związany z grecką kulturą,
- Herosi we współczesności (mitologia vs rzeczywistość),
- „Obalmy stereotypy” – próba odnalezienia krzywdzących stereotypów dotyczących zarówno Polski jak i Grecji,
- Grecka kuchnia i tradycje,
- Grecka sytuacja ekonomiczno-społeczna.
Przygotowanie pedagogiczne grupowe
Treści kształcenia:
- Umocnienie wiary w siebie poprzez pokazywanie i wzmacnianie mocnych stron ucznia, dostarczanie pozytywnych doświadczeń- sukcesu.
- Rozwój emocjonalny -rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
- Zwrócenie uwagi na różnorodność potrzeb , marzeń, celów jako drogi do rozwijania własnej indywidualności jako wartości nadrzędnej dla każdego człowieka.
- Radzenie sobie z różnymi trudnościami: jak walczyć ze stresem, strachem, agresją.
- Sposoby rozwiązywania problemów i konfliktów.
- Stymulowanie twórczego myślenia.
- Opanowanie umiejętności dobrego komunikowania się.
- Rozumienie i opanowanie reguł współistnienia w grupie.
- Korzyści płynące z aktywnego słuchania.
- Stosowanie zasad asertywności w kontakcie a drugim człowiekiem.
- Racjonalne gospodarowanie własnym czasem jako droga do samorozwoju.