Access denied for user 'UNKNOWN_USER'@'localhost' (using password: NO) SzkoÅ‚a Podstawowa im. Jana PawÅ‚a II w Bieniewicach ¯yczenia wielkanocne
Dodane przez sp_bieniewice dnia 22.04.2011 19:58:26





Radosnych ¦wi±t Wielkanocnych
wype³nionych nadziej± budz±cej siê do ¿ycia wiosny,
smacznego ¶wiêconego w gronie bliskich
oraz Weso³ego Alleluja!
¿yczy ca³a Spo³eczno¶æ Szkolna Zespo³u Szkó³ im. Jana Paw³a II w Bieniewicach.


Rozszerzona zawartość newsa
Wielkanoc jest najstarszym ¶wiêtem chrze¶cijañskim, a od siedemnastu wieków obchodzonym w pierwsz± niedzielê po pierwszej wiosennej pe³ni ksiê¿yca.
Mie¶ci siê w przedziale czasowym pomiêdzy 22 marca i 25 kwietnia ale nie ma sta³ej daty, dlatego okre¶lane jest jako ¶wiêto ruchome.
Jak w wiêkszo¶ci ¶wi±t, tak i w tym przeplataj± siê w±tki i symbole ró¿nych epok i kultur, pogañskie, antyczne i chrze¶cijañskie.
Widaæ to ju¿ w samej nazwie ¶wi±t, ró¿nej w ró¿nych kulturach.
Wielka Noc, Wielki Dzieñ, Zmartwychwstanie, Pascha czy Easter?
Dlaczego Wielka Noc?
Nazwê tego ¶wiêta, najbardziej typow± dla ludów s³owiañskich, przyjêli¶my od Czechów wraz z chrze¶cijañstwem, a nawi±zuje ona do cudu zmartwychwstania, który nast±pi³ noc±.
Zapisy w Nowym Testamencie ¶wiadcz±, ¿e gdy Maria Magdalena przyby³a do grobu Jezusa, ¶wiat jeszcze pogr±¿ony by³ w ciemno¶ciach, a kamieñ zas³aniaj±cy wej¶cie do grobu ju¿ by³ odsuniêty.
Mo¿na by te¿ domniemywaæ, ¿e u¿yto przeno¶ni, porównuj±c ¿ycie Chrystusa do ¶wiat³a o¶wiecaj±cego ludzko¶æ, a ¶mieræ do nocy, która je zgasi³a.
W niektórych jêzykach s³owiañskich ¶wiêto okre¶la siê jako Wielki Dzieñ, w i innych przyjêto nazwê Zmartwychwstanie.
Na ¶wiecie znane jest te¿ jako Pascha, od hebrajskiego Pesach, wiosennego ¦wiêta Prza¶ników upamiêtniaj±cego wyj¶cie ¯ydów z Egiptu, obchodzonego w pe³niê ksiê¿yca, w czasie którego na ofiarê przeznaczano jednoroczne baranki.
Jako Hebrajczyk, obchodzi³ to ¶wiêto Chrystus, na nie wraz z uczniami przyby³ do Jerozolimy i ¶wiêto Pesach sta³o siê t³em mêki, ¶mierci i zmartwychwstania Jezusa.
Czas w którym zdarzenia mia³y miejsce, zespoli³ siê z czasem równonocy wiosennej i pierwszej wiosennej pe³ni ksiê¿yca.
We wszystkich cywilizacjach ¶wiêta wi±za³y siê cyklem ksiê¿ycowym, na nim opiera³ siê kalendarz lunarny i podzia³ roku na miesi±ce, zaczynaj±ce siê od nowiu. Kult ksiê¿yca nale¿y do najstarszych na ¶wiecie, rytua³y z nim zwi±zane wplata³y siê w kanwê kolejnych wierzeñ i religii a jego fazy wytycza³y wiêkszo¶æ wydarzeñ.
Nadej¶cie wiosny, zwyciêsko obejmuj±cej panowanie nad ziemi±, ¶wiêtowane by³o od wieków we wszystkich kulturach jako najwa¿niejszy okres dla rolnictwa, od którego zale¿a³ ca³oroczny byt.
W uroczysto¶ciach zwi±zanych z nimi wystêpowa³o wiele magicznych rytua³ów maj±cych zapewniæ urodzaj i powodzenie w ca³ym nowym roku.
Odradzanie siê przyrody przypisywano si³om nadprzyrodzonym maj±cym w³adzê nad ¿yciem i ¶mierci±. W wiêkszo¶ci obrzêdów w±tki ¿ycia i ¶mierci s± nieod³±cznie zespolone, a w obchodach ¶wi±t wiosennych przewijaj± siê elementy silnie rozpowszechnionego kultu zmar³ych, w którym szacunek dla ¶mierci i zmar³ych miesza³ siê z lêkiem, i w którym zawiera siê wiara w nie¶miertelno¶æ duszy i zmartwychwstanie cia³a.
¦wiêta zmar³ych obchodzono kilkakrotnie w ci±gu roku. S³owianie obchodzili je podczas letniego i zimowego przesilenia oraz w czasie równonocny wiosennej i jesiennej.
Czas ¦wi±t Wielkanocnych upamiêtniaj±cych zmartwychwstanie Chrystusa przypada na czas ¶wi±t wiosennych i jednego ze ¶wi±t zmar³ych.
Idea zmartwychwstania i ¿ycia wiecznego to sta³y motyw wystêpuj±cy w wierzeniach wszystkich kultur, niezale¿nie od epoki i miejsca na Ziemi. Trudno jednoznacznie stwierdziæ, czy jego pra¼ród³em by³a wiedza, czy chêæ zapanowania nad lêkiem przed nieuniknion± ¶mierci±, dyktowana instynktem samozachowawczym. Ale jest wszechobecnym w±tkiem, który spotkaæ mo¿na w wierzeniach egipskich (Ozyrys, balsamowanie zw³ok), perskich i babiloñskich, islamskich i w judaizmie (s±d ostateczny), w mitologii staroirañskiej (Zaratusztra), greckiej (Adonis, Attis), hinduizmie (Rama, Kriszna), a w wiêkszo¶ci ³±czony jest z przesileniem wiosennym.
Równonoc wiosenna od czasów pogañskich by³a symbolem zwyciêstwa ¿ycia nad ¶mierci±, dobra nad z³em, w chrze¶cijañstwie ma podobny wymiar zwyciêstwa Chrystusa nad szatanem, zmartwychwstania i ¿ycia wiecznego nad ¶mierci±.
W ¶wiecie antycznym na czas równonocy przypada³a ¶mieræ Adonisa, kochanka Afrodyty, który zgin±³ rozszarpany przez dzika. Zrozpaczona bogini wyb³aga³a u Zeusa by móg³ wiosn± powracaæ na ziemiê. Ku czci Adonisa obchodzono tygodniowe ¶wiêto Adonie, a jego obchody, roz³o¿one w dniach na czas ¶mierci, op³akiwania i zmartwychwstania, zdaj± siê pierwowzorem obchodów ¦wi±t Wielkanocnych. Jednym z symboli Adonii by³y "ogródki Adonisa", naczynia w których wysiewano ro¶liny o szybkiej wegetacji, z nich wywodzi siê wielkanocny zwyczaj wysiewania owsa czy rze¿uchy, w które wstawia siê paschalnego baranka, symbol po¶wiêcenia Chrystusa.
W innych jêzykach ¶wiêto nazwano Ostern, lub Easter (skojarzenie od wschód, w sensie wschodu ¶wiat³a po mrokach nocy), choæ etymologiê tej ostatniej nazwy przypisuje siê równie¿ imieniu Eostre (Ostara), celtyckiej i starogermañskiej bogini wiosny, ¶witu i p³odno¶ci, w³adaj±cej jednocze¶nie ¶wiatem zmar³ych.
Ostara wystêpowa³a w wierzeniach s³owiañskich jako Pergrubia. ¦wiêto ku jej czci przypada³o równie¿ w okresie Equinoxu (równonocy wiosennej), zwierzêciem jej po¶wiêconym by³ zaj±c, symbol p³odno¶ci a darem ofiarnym jajko, symbol odrodzenia ¿ycia.
Legenda opowiada, ¿e Ostara znalaz³a w ¶niegu rannego ptaka. Aby pomóc mu przetrwaæ zimê, zmieni³a go w zaj±ca. Transformacja nie w pe³ni siê uda³a, zaj±cowi pozosta³a têsknota za lataniem i zdolno¶æ znoszenia jajek, ale zdo³a³ prze¿yæ zimê i z wdziêczno¶ci za ocalone ¿ycie ozdobi³ zniesione jajka, maluj±c je na kolorowo i z³o¿y³ bogini w ofierze.
Bogini odwzajemni³a siê obdarowuj±c go niezwyk³± szybko¶ci± by nie têskni³ za skrzyd³ami, a zdolno¶æ znoszenia jajek ograniczy³a. Od tej pory zaj±c znosi jajka tylko raz do roku, w wigiliê pierwszej pe³ni ksiê¿yca po wiosennym przesileniu, ale za to kolorowe.
W dniach ¶wiêta Ostary pomalowane kolorowym barwnikiem jajka ofiarowywano sobie z ¿yczeniami pomy¶lno¶ci.
Jajko by³o te¿ darem ofiarnym dla zmar³ych, a zwyczaje ich barwienia wywodz± siê ze staro¿ytno¶ci.
¦wiêta Wielkanocne przejmuj±c tak wiele z dawnych wierzeñ i zwyczajów nie bez podstaw nazywane s± ¶wiêtami wiosennymi. Zmieni³o siê jednak ich znaczenie.
Wiosenne ¶wiêta od zawsze kojarzy³y siê z nowym ¿yciem i przesi±kniête kultem p³odno¶ci w obrz±dkach zawiera³y jego elementy. Wyra¿a³y rado¶æ ¿ycia doczesnego, jego ¿ywio³owo¶æ i biologiczny wymiar.
Wielkanoc tradycjom ¶wi±t wiosennych, obecnym w kulturach wszystkich ludów rolniczych, nada³a nowy, ascetyczny wymiar, pozbawiaj±c je pod³o¿a erotycznego, kieruj±c w stronê duchow±, przejmuj±c czê¶æ obrzêdów ze ¶wi±t zmar³ych, wplataj±c w nie w±tki chrze¶cijañskie i wzbogacaj±c nowymi zwyczajami, kszta³towanymi przez kolejne wieki.
¦wiêto poprzedzane wyd³u¿aj±cym siê okresem wyrzeczeñ, rozci±gniête w czasie, przesycone zadum± nad warto¶ci± ¿ycia i jego celem, przybra³o formê pokutn±, jakby ludzka rado¶æ stanowi³a zagro¿enie dla dobra i ¿ycia wiecznego. Z czasem w efekcie samowolnej pobo¿no¶ci fanatyków ukszta³towa³a siê niemal pogarda dla (boskiego przecie¿) daru ¿ycia, okre¶lanego "marno¶ci± nad marno¶ciami" a trend do cierpiêtnictwa jako jedynej drogi zbawienia przes³oni³ optymizm zwyciêstwa nad ¶mierci±.
Dzi¶ obyczaje z³agodnia³y, ale warto pamiêtaæ, ¿e Wielkanoc to ¶wiêto rado¶ci.
Wielka Niedziela jest pierwszym dniem wielkanocnego okresu ¶wi±tecznego zwanego oktaw± wielkanocn±. Okres Wielkanocny rozpoczyna siê wigili± wielkanocn±. Czas wielkanocnej rado¶ci trwa w liturgii 50 dni i koñczy siê niedziel± Zes³ania Ducha ¦wiêtego. W 40. dniu (czwartek) obchodzona jest uroczysto¶æ Wniebowst±pienia Pana Jezusa.
Z obchodami ¶wi±t wielkanocnych zwi±zanych jest wiele zwyczajów ludowych (z których czê¶æ wywodzi siê ze staros³owiañskiego ¶wiêta Jarego): ¶niadanie wielkanocne, pisanki, ¶wiêcone, ¶migus-dyngus, dziady ¶migustne, Rêkawka, Emaus, walatka, z kurkiem po dyngusie, Siuda Baba, wieszanie Judasza, pogrzeb ¿uru i ¶ledzia, pucheroki, palma wielkanocna, Jezusek Palmowy