Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy było w budowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi, to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymały wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności:
✅manualnych i technicznych,
✅umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia,
✅zdolności myślenia matematycznego,
✅umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
✅stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej,
✅dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II otrzymała kwotę 127 200,00 zł.
Dzięki tym środkom zostały zakupione pomoce dydaktyczne, za których pomocą dzieci będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne. Pozwoli to uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także na zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań i innych formach rozwijania umiejętności.
Pierwsze lekcje techniki w szkole.
Uczniowie klas 4-8 są zachwyceni wystrojem i wyposażeniem pracowni technicznej.
Na pierwszych zajęciach nauczycielka techniki zapoznała uczniów z „Regulaminem pracowni technicznej” i przepisami bhp na lekcjach techniki.
W trakcie zajęć uczniowie nie mogli się doczekać momentu otwarcia „tajemniczych” skrzynek z narzędziami znajdujących się przy każdej ławce. Gdy nastąpił moment otwarcia znaleźli tam między innymi: młotki, miarki, tarniki, obcęgi, pistolety do kleju na gorąco, suwmiarki, takery i wiele innych. Gdy zaspokoili już swoją ciekawość z niecierpliwością oczekują na pierwsze użycie oglądanych narzędzi.
W ramach projektu szkoła zakupiła również:
✅drukarki 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.)
✅mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
✅sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.)
✅stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).