W arsztaty eksperymentalne „Skąd się bierze prąd”.
23.10.2023r. uczniowie klasy 6a brali udział w bezpłatnych warsztatach eksperymentalnych „Skąd się bierze prąd”. Warsztaty organizowane były w ramach projektu „Fizyczna karuzela” na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas warsztatów uczniowie poznali czym jest „elektryczny świat”.
Na zajęciach zostały omówione odnawialne i alternatywne źródła energii. Prowadzący warsztaty doktorant p. Mateusz Winkowski omówił budowę i zasadę działania prądnicy (generatora). Następie wszyscy uczniowie sprawdzali jak za pomocą swoich mięśni można zamienić energię mechaniczną w energię elektryczną, której efektem było świecenie żarówki w układzie doświadczalnym. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się również jak działa elektrownia wodna czy wiatrowa. Dużą frajdę sprawił uczniom samodzielnie wykonany eksperyment z wiatrakiem, którego śmigła wprawiane były w ruch wydmuchiwanym przez usta powietrzem. Każdy mocno się przykładał, aby wytworzyć jak największy prąd wskazywany przez miernik. To doświadczenie ilustrowało działanie elektrowni wiatrowej.
Równie ciekawym eksperymentem było wprawianie w ruch zabawek za pomocą energii pochodzącej ze światła lampy halogenowej. Uczestnicy warsztatów sprawdzili, słuszność zastosowania elektrowni słonecznych (paneli fotowoltaicznych).
Na końcu klasa dowiedziała się jak działają ogniwa chemiczne (baterie). Do tej części wiedzy również prowadzący przygotował doświadczenie. Podzielił uczniów na grupy. Każda miała za zadanie zbudować obwód składający się z diody, ziemniaków, przewodów oraz prętów miedzianych i cynowych. Po odpowiednim połączeniu elementów wszyscy uzyskali pożądany efekt, czyli świecenie diody. W eksperyment zaangażował się również wychowawca klasy p. B. Piwowarski, który wraz ze swoim zespołem dzielnie pracował nad dodatkowymi udoskonaleniami obwodu. Zatem wnioskiem z doświadczenia jest fakt, że przy pomocy ziemniaka można wytworzyć prąd.
Samodzielnie wykonywane doświadczenia podczas warsztatów eksperymentalnych uczą kreatywności, współdziałania w grupie i umiejętności wyciągania wniosków, a przy tym dają możliwość równie ważnej fantastycznej zabawy.